Låt inte föräldrarollen göra dig till slav. Ta hand om dig själv så blir du en bättre förälder. Det kan också rädda ditt förhållande.

Föräldrar

Som föräldrar lägger vi ofta all vår tid och energi på att ta hand om barnet eller barnen när vi inte arbetar eller sköter hushållssysslor. Många har därför inte tid eller glömmer bort att ta hand om sig själva. Det kan göra att du ibland känner dig ledsen, otillräcklig eller slutkörd. Kanske undrar du över livet i allmänhet – ska det verkligen vara så här? I längden kan det få förödande konsekvenser – depression, utbrändhet eller ett sprucket förhållande är inte helt ovanligt. Genom att ta hand om dig själv blir vardagen både lättare och roligare. Det är helt enkelt lättare att vara förälder om du mår bra.

Följ våra 13 tips och du kommer att må mycket bättre.

  •  På jobbet förväntar du dig att få lön i slutet av månaden, kanske till och med en löneförhöjning eller en befordran någon gång. På samma sätt måste du belöna dig själv varje månad för att du tar hand om barnen. Unna dig en massage, gå på bio, bowla eller spendera en kväll med kompisarna. Du får inte låta dig bli isolerad hemma.
  •  Ta hjälp av en barnvakt så att du och din partner får spendera kvalitetstid för er själva då och då, utan barnen. Att ni får tid för er själva ibland är nödvändigt. Om ni inte har någon familjemedlem som kan ställa upp som barnvakt så kan ni höra er för på dagis eller i bekantskapskretsen. Kanske finns det någon annan med samma problem – varför inte turas om att passa varandras barn?
  •  Se till att du sover tillräckligt mycket. Att vara konstant trött gör dig på dåligt humör och kan orsaka kroniska sjukdomar – till och med cancer. Du och din partner bör göra ett schema, där ni turas om att ta hand om barnet på natten så att åtminstone en av er kan få sova en hel natt utan att bli störd.
  •  Organisera familjens vardag bättre för att få mer tid över till annat än att ta hand om barnen och göra hushållssysslor. Kanske kan ni planera en veckomatsedel och storhandla en gång per vecka istället för att handla var och varannan dag. Se över era rutiner och försök att göra dem effektivare.
  •  Dela upp arbetet hemma. Gör ett schema över vem som ansvarar för vad. Annars är det lätt hänt att en av er får ett mycket tyngre lass än den andra. Att komma överens muntligt räcker ofta inte. Det behövs struktur i vardagen för att den ska fungera.
  •  Unna dig själv små stunder av vardagslyx. Ett skönt avslappnande bad med oljor eller en god bok kan vara viktigare än du tror.
  •  Tillåt dig själv att få ha behov och känslor.
  •  Det är viktigt att äta nyttigt för att må bra. Ät mycket grönsaker och frukt, och välj bröd och pasta med fullkorn.
  •  Många mår både fysiskt och psykiskt bättre av att motionera. Avsätt 30 minuter varje dag eller varannan dag för någon form av fysisk aktivitet. Ta en promenad, simma eller spela badminton till exempel. Fördelen med sporter som badminton är att du samtidigt får tid för umgänge med andra.
  •  Var inte rädd för att be om hjälp från din familj och vänner. Det är särskilt viktigt för dig som är ensamstående.
  •  Träna på att släppa föräldrarollen när du är på jobbet och yrkesrollen när du är hemma.
  •  Var realistisk, det finns inga perfekta föräldrar – inga supermammor eller superpappor.
  •  Ta ner kraven. Alla vet att det är omöjligt att ha ett välstädat hus när man har småbarn. Vet dom inte det så är det dags att informera dem!

 

Artikeln är granskad och godkänd av:
Birgitta Klang, leg. barnsjuksköterska