Att gå från ett aktivt yrkesliv till ett liv som mammaledig är dramatiskt för många. Det kan vara härligt men också jobbigt och tråkigt. Det är inte ovanligt att man känner sig ensam, nedstämd eller deprimerad. Här är våra tips för att du ska må bättre.

Ledsen kvinna

Trots att barnet är det mest fantastiska som hänt dig kan ditt nya liv som mammaledig göra dig uttråkad eller nedstämd. Det är okej, du är inte en sämre mamma för det och du älskar inte ditt barn mindre än någon annan. Att bilda familj är krävande och påfrestande. Det är en stor förändring att ta hand om en liten bebis 24 timmar om dygnet från att ha kunnat planera din tid som du själv vill. Det kan också kännas ensamt och långtråkigt att vara hemma när du är van att träffa arbetskamrater på dagarna. Och att amma och byta blöjor kanske inte heller är den utmaning och stimulans som ditt arbete ger dig. Men att du mår bra är viktigt för att ditt barn ska må bra. Det känner mycket väl av hur du mår och påverkas av ditt humör.

1. Gå ut åtminstone en gång per dag, gärna vid en regelbunden tid. Ta en promenad, sitt i solen en stund när det är vackert väder eller gör några ärenden. Det viktiga är att du kommer hemifrån en stund.

2. Sök andra som är mammalediga. Det är viktigt att du träffar andra vuxna människor under dagarna. Troligtvis finns det fler som är mammalediga där du bor som också behöver någon att umgås med. Öppna förskolan är ett perfekt ställa att knyta nya bekantskaper. Du kan också söka kontakt via forum på nätet eller prata med din sköterska på BVC. Hon har ofta koll på andra som är mammalediga där du bor.

3. Vila så mycket du kan. Brist på sömn är en av de vanligaste orsakerna till att man känner sig nedstämd. Försök sova eller vila när bebisen sover, tänk inte på att städa eller diska. Låt också din partner hjälpa till att ta hand om bebisen på natten. Att ta hand om en bebis en hel dag är jobbigare än en arbetsdag på de flesta arbetsplatser.

4. Känn inte skuld. Förväntningarna på nyblivna mammor kan vara orimligt höga. Inse att du faktiskt gör ditt bästa och att du inte kan göra mer än så. Det finns inga perfekta mammor och det är tillåtet att klaga och känna sig olycklig.

5. Dela arbetsbördan hemma. Prata med din partner och dela upp arbetet hemma. Ta hjälp av vänner och familj om det behövs eller skaffa städhjälp för att avlasta er.

6. Ha realistiska förväntningar på hur det ska se ut hemma. Det är bara att inse att det är krävande och tidsödande att ha småbarn och att man inte längre kan ha det lika välstädat hemma. Sänk ambitionsnivån för ditt, och därmed bebisens, välbefinnande är viktigare än hushållsarbetet.

7. Sätt av tid för dig och din partner. Låt mor- eller farföräldrar passa barnet, om så bara för ett par timmar, så att ni kan gå ute på restaurang, gå på bio eller träffa vänner.

8. Lid inte i tystnad. Prata om dina känslor med din partner, dina föräldrar eller en vän. Om du inte berättar hur du mår kan de inte heller hjälpa eller avlasta dig. Att prata om sina känslor kan verkligen kännas befriande.

9. Motionera. Regelbunden motion kan göra underverk för ditt välmående.

10. Ät regelbundet. Förutom sömn behöver du energi för att orka. Ät regelbundet och nyttigt.  Det är extra viktigt när du ammar.

11. Skaffa en hobby. Det är vilsamt för själen att ha något annat än barnet att tänka på.

12. Morgonrutiner. Det är lätt hänt att man går runt i pyjamas eller mysbyxor hela dagen. Det kan stärka känslan av att känna sig trött, sliten och oattraktiv. Så börja dagen med att duscha, klä dig och göra dig fin.

13. Arrangera saker att se fram emot. Det behöver inte vara stora saker som en semesterresa. Det kan vara småsaker, som en ledig stund med din bästa vän, en bra film eller ett restaurangbesök.

14. Sök hjälp tidigt. Om du mår väldigt dåligt bör du söka hjälp. Prata med din barnmorska på BVC. Hon kan hjälpa dig att komma i kontakt med professionell hjälp.

 

 

Artikeln är granskad och godkänd av:
Birgitta Klang, leg. barnsjuksköterska