Stå emot mediernas sjuka ideal om att snabbt gå ner i vikt efter förlossningen! Stressa inte, låt kroppen få den tid den behöver. Det är också det absolut bästa för ditt barn som ammas.

Tjej med bebis

I dagens utseendefixerade samhälle är det svårt att stå emot de ideal som skapas i medierna. Kändisar som nyss fått barn och återfått sitt forna vikt bara några veckor efter förlossningen hyllas som hjältar. Och du kan få läsa deras så kallade knep för att få kilona att rasa av din nyförlösta kropp. Att sitta hemma med amningstuttar och pösmage känns extremt otrendigt, kanske till och med deppigt.

Näringsfattig mjölk och miljögifter

Även om pressen på att återfå din form och vikt från tiden före graviditeten är stor från omgivningen, så bör det få ta den tid det tar. Om du ammar, vilket de flesta gör idag, kan det dessutom vara skadligt för ditt barn om du går ner i vikt för snabbt. En anledning är att din bröstmjölk, i extrema fall, kan bli näringsfattig. En annan anledning är att miljögifter, som finns lagrade i kroppsfettet, kan frigöras och överföras till ditt barn via bröstmjölken.

Ett halvkilo i veckan

För att förhindra förhöjda halter av miljöföroreningar i bröstmjölk bör man undvika att fasta och att aktivt banta under amningsperioden. En normal viktnedgång under amningen ger däremot inga förhöjda halter av miljöföroreningar i bröstmjölken. Amerikanska Institute of Medicines rekommendationer för ammande kvinnor ligger på 0.5 kilos viktminskning per vecka och de konstaterar att det finns inget vetenskapligt stöd att en snabbare viktminskningstakt på något sätt skulle vara bättre eller gynna mamman och barnet. Går man ner väldigt mycket och snabbt är rådet att försöka äta mer och hålla igen på hög intensivmotion. Undantag kan finnas för speciella grupper, som gravt överviktiga kvinnor, men då bör detta ske under övervakning från dietist eller läkare.

Börja med promenader

I början är den bästa motionen promenader med barnvagnen. Efter att du slutat amma och/eller minst 6 månader gått efter förlossningen kan du börja göra aktivare livsstilsförändringar. Börja med lättare motionspass, styrketräning eller simning. Successivt, när du känner hur kroppen reagerar, kan du öka på träningen.

 

 

Artikeln är granskad och godkänd av:
Birgitta Klang, leg. barnsjuksköterska

Källor: Institute of Health, Energi och vikt vid graviditet
och amning – Vetenskapligt underlag inför revideringen av Livsmedelsverkets kostråd för gravida och ammande