När är det lagom att börja med smakportioner och hur går man till väga? Vi har svaren och även förslag på lättlagade recept.

Bebis provar mat

Vid cirka 6 månaders ålder är det lämpligt att börja låta barnet få små smakportioner av puréer eller grötar. Smakportionerna är till för att barnet långsamt ska vänja sig vid att svälja mat med annan konsistens än bröstmjölk (bröstmjölkersättning), äta med sked och prova nya smaker.

Potatispuré och gröt är milda i smaken och bra att börja med. Sen kan du prova puré av palsternackor och morötter. Puréerna lagas lättast i lite större satser. Sen kan du frysa in dem i till exempel ett istärningsfack, som förvaras i en plastpåse i frysen. Då är det lätt att ta ut och tina rätt mängd.

Så ger du

Kontrollera att maten inte är för varm och mata barnet med en liten sked. De flesta barn har svårt att svälja och maten kommer ofta ut igen. Det är inte för att barnet ogillar maten – det är ovant vid konsistensen och vet helt enkelt inte vad det ska göra med maten. Försök bara att försiktigt stoppa in skeden igen. Om barnet visar ovilja mot att prova är det bättre att vänta någon vecka och sen prova igen. Torka inte bort matresterna runt barnets mun hela tiden – det är bara bra om barnet försöker slicka i sig mat för då tränas också tungan och läpparna. Ha själv en positiv attityd till maten, smaka och visa barnet att du tycker om den.

½-1 tsk räcker de första dagarna, sen kan du långsamt öka mängden. Fortsätt gärna med samma mat i några dagar innan du byter till en annan. Då får barnet tid att vänja sig vid smaken.

När?

Det spelar egentligen ingen roll vid vilken tid på dagen du ger smakportionen men många föredrar lunch eftersom det är den tiden som sen kommer att bli barnets första huvudmål. Däremot är det viktigt att barnet är utvilat och inte allt för hungrigt – annars kan det bli gnälligt.

Gluten

Det är bra om du introducerar mat med gluten så att barnet får vänja sig vid det i små mängder medan det fortfarande ammas. Gluten finns i livsmedel som innehåller vete i någon form. Det finns också lite gluten i korn och råg. Därför är det viktigt att barnet får prova vete, korn eller råg i till exempel gröt, pasta eller bröd.