Det är bra att tidigt skapa bra sömnvanor för den lilla bebisen. Vi har tips och råd om hur du hjälper ditt barn att somna – och att somna om.

Image

0 – 3 månader – få in dygnsrytmen

Får ni sova på nätterna? Det är nog en av de vanligaste frågor man får som nybliven förälder. Många har föreställningen att små barn ska sova hela natten, men det är ytterst få som gör det. En nyfödd bebis har legat nio månader i mörker och när den kommer ut sover den när som helst, dygnet runt. Det är matbehovet som styr sömnen och den vaknar när den är hungrig och sover när den är mätt och trött.

Under den första tiden, kan det vara bäst att inte förvänta dig att nätterna ska bli lugna. Försök i stället att följa med i barnets rytm och passa på att sova eller i alla fall vila när barnet sover.


Tips! Har du hört talas om godnattsagan som verkligen får barnet att somna? Ett måste i varje förälders boksamling! Klicka här för mer info om: Kaninen som så gärna ville somna : en annorlunda godnattsaga


De flesta nyfödda sover under större delen av dygnet. Men de vakna stunderna blir snabbt allt längre. Föräldrarna hjälper naturligt till att få barnet i rätt dygnsrytm genom att prata och leka med det på dagen och lugna det och få det att somna om på natten. Vid ca tre månaders ålder brukar de flesta barn vant sig vid vår dygnsrytm.

4 månader – hel natt utan mat

Vid tre, fyra månaders ålder sover de flesta bebisar runt 15 timmar per dygn, varav största delen på natten och resten under två eller tre sovstunder under dagen. I början av den här perioden väcks du ofta fortfarande en eller två gånger varje natt för amning, men vid fyra månaders ålder kan ditt barn förmodligen komma till ro på egen hand – i stället för att sövas med matning eller vaggning.
Om barnet får i sig tillräckligt med mat under dagen brukar det vid sex månaders ålder vara rustat att sova en hel natt utan mat och det kan då vara klokt att försöka styra upp tiderna lite mer.

Till att börja med är det bra att bestämma fasta tider för läggningen. Kanske kan någonstans mellan 19 och 20.30 vara lagom. Att etablera en trevlig återkommande godnatt-ritual om du inte redan har gjort det brukar vara bra.
Ritualen kan till exempel innehålla; lugn lek, kvällsbad, mysig pyjamas, ny blöja, välling, läsa en saga, sjunga en vaggvisa, godnattpuss.  Välj själva det som passar er familj. Det viktiga är att det sker i samma ordning och vid samma tid, varje kväll. Barn tycker om fasta rutiner som de känner igen. Många barn reagerar starkt på rubbningar i de vanliga rutinerna; en semester på annan ort, eller bara att man möblerar om i sovrummet kan störa. Det kan därför vara bra att vara extra försiktig med att införa större förändringar i barnets omgivning i denna ålder.
Visst kan barnet fortsätta att somna vid bröstet även nu när det barnet är större, bara man känner att det fungerar för den övriga familjen. Det som kan vara bra att komma ihåg att det är lättare att etablera sömnrutiner tidigt.
Att ha en bestämd tid för eftermiddagssömnen är också bra så den inte infaller för sent, med risk för att barnet inte är sömnigt vid läggdags.

6-12 månader – sömnmönster i förändring

När barnet blir större kan det få det svårare att komma till ro på kvällen. Barn som är över åtta månader kämpar ibland emot, eftersom de hellre vill vara uppe med mamma och pappa.
Mellan 6 månader och 1 år sker det tydliga förändringar i sömnmönstret. Barnets totala sovtimmar under dygnet minskar, men det sover allt mer på nätterna. En nattsömn på 10-12 timmar och två sovstunder på dagen är ett vanligt mönster. Men räknar man med helt ostörda nätter är risken att man blir besviken.

Om man upplever barnets sömnvanor som ett problem i familjen så finns det en del knep och metoder man kan pröva för att få det att somna själv (se nedan). Det finns förstås inga dunderkurer eller standardlösningar som alltid fungerar och det är viktigt att komma ihåg att de flesta barn kommer någon eller några gånger in i perioder då de vaknar på nätterna eller har svårt att somna. Det bästa kan vara att ta det med ro – ofta är en sådan period kortare än man tror.
Så här kan man till exempel göra: Lägg barnet i sängen, smek det lite över huvudet och ryggen, säg god natt och gå.
Börjar barnet att skrika, vänta några minuter. Om barnet inte slutar skrika, gå in och klappa det lite lätt för att visa att du är där. Säg god natt igen och gå. Om barnet är mycket upprört kan du ta upp det en liten stund, men sitt kvar vid sängen och lägg det sedan igen och ta god natt.
Processen att få ett barn att somna själv kan ta olika lång tid beroende på hur gammalt det är och hur befästa de andra vanorna har hunnit bli. Om barnet är 4-6 månader tar det kanske omkring 3-4 nätter. Är barnet ett halvår eller äldre kan det ta upp till ett par veckor.
Det är viktigt att båda föräldrarna är överens om hur det ska gå till för då kan man stötta varandra. I teorin kan det låta enkelt, men när barnet skriker och man själv kanske också är trött kan det vara svårare att hålla på principerna.


Tips! Har du hört talas om godnattsagan som verkligen får barnet att somna? Ett måste i varje förälders boksamling! Klicka här för mer info om: Kaninen som så gärna ville somna : en annorlunda godnattsaga


Som alltid när det gäller barn så finns det många goda råd att läsa och du kommer säkert få många från dem i din omgivning också, så glöm inte att det är ni som måste bestämma vad som fungerar för just er familj, oavsett om det är att ni sover i samma säng eller barnet sover egen säng, eller somnar med dig eller på egen hand.

När barnet vaknar på natten

Barnet kommer ju fortfarande vakna på natten, för att det har drömt något eller kanske hört något ljud och vill kontrollera att föräldrarna fortfarande är kvar. Då är det viktigt att signalera att det är natt och att natt är sovtid. Tänd inte ljuset och stryk barnet över ryggen i stället för att lyfta upp det. Eller sätt dig bredvid sängen en stund tills det känner sig tryggt. Om barnet är törstigt så ge det vatten istället för mjölk eller välling.

Artikeln är granskad och godkänd av:

Birgitta Klang, leg. barnsjuksköterska