I dessa baby-boomtider finns det en gravidvariant av nästan alla motionsformer. En av dem är pilates för gravida. Träningsformen pilates sägs vara en av världens snabbast växande så BarnTotal.se tyckte det var dags att följa med på ett pass. Gör det du också!

Gravidpilates

 

alexandra_jordansson_pinto.jpgPasset vi följer med på är på ett relativt litet gym i centrala Stockholm och leds av Alexandra Jordansson Pinto. Lokalen är liten och enkel. I bakgrunden hörs en lugn och knappt märkbar musik. De är ett tiotal kvinnor som samlats och de har alla en matta att sitta på.

–Det är viktigt att gruppen inte är för stor, säger Alexandra, speciellt när man har grupper med gravida. Alla kroppar och graviditeter är ju olika så instruktören måste kunna ha uppsikt över alla, så att rörelserna görs riktigt. Ibland måste man också säga att vissa med kanske väldigt stora magar inte kan gör en viss rörelse osv, för i samma grupp kan det vara kvinnor i väldigt många olika graviditetsveckor.

Det hela börjar med lite uppvärmning; mjuka rörelser för att förbereda kroppen och hitta mentalt fokus och andning. Instruktören talar hela tiden mjukt och instruktivt och står i mitten för att alla lätt ska kunna se och följa med i rörelserna.

pilates_3.jpgAlexandra Jordansson Pinto är dansare från början och har gått en utbildning till pilatesintruktör i Kanada. På frågan vad som skiljer pilates från t ex yoga så svarar Alexandra att yoga är mer avslappning och pilates är mer muskler och mer aktiv avspänning.

–Pilates är bra för gravida, fortsätter hon, för att man får hjälp att hitta bäckenbottenmusklerna och musklerna vid mage och buk. Man får som en naturlig korsett. Detta gör att om man tränat under graviditeten så är det lättare att komma tillbaka fysiskt efteråt. Man blir också smidig och lär sig slappna av. Något som också är viktigt; inte minst under förlossningen. Bästa tiden att göra pilates när man är gravid är efter ungefär tredje månaden och man brukar gå cirka 6-8 gånger. Om man känner sig osäker kan man ofta avtala om att gå en provgång först innan man bestämmer sig.

Pilates är en träningsform som skapades i början av 1900-talet av tysken Joseph Pilates. Den syftar på vikten av precision och koncentration när man kontrollerar musklerna. Pilates handlar mycket om tankekraft, kanske mer än om fysisk styrka och det är tydligt att träningen är inspirerad både av österländsk och västerländsk träningsfilosofi. Man kan finna inslag av bland annat gymnastik, kampsport och yoga. Rörelserna ska utföras långsamt och mjukt och vid varje övning tränas flera muskelgrupper samtidigt.

Instruktören Alexandra går runt i rummet och rätar till ett ben här och en armbåge där. Sedan följer rörelser på matta med olika redskap. I stället för den klassiska stora pilatesbollen som är alltför krävande för gravida, används en gummiring, mjuka bollar och gummiband. Passet som hållit på en timme avslutas med avslappning och stretching.

 

Så här tyckte besökarna:

DeltagareTherese Westerberg, 34 år. Väntar sitt första barn och är i vecka 31.

-Jag har inte gått på pilates förut, men jag tror att det är bra som förberedelse inför förlossningen eftersom man får träna andning och styrka.

 DeltagareHelen Lindqvist, 27 år. Gravid i vecka 25 med sitt första barn.

-Jag fick höra om pilates för gravida genom min barnmorska, Jag har ett väldigt stillasittande jobb, så jag går på vattenjympa också. Jag tror pilates är bra bland annat för att stärka bäckenet.

DeltagareVeslemöy Sandvik, 31 år. Gravid med första barnet i vecka 32.

-Pilates har jag tränat förut. Det är väldigt bra för styrka i rygg och mage och bra för andningen. Eftersom jag har problem med rygg och bäcken så är det extra viktigt för mig att träna.

 

Fotnot: Kursen om 6 gånger som vi besöker kostar 1795 kronor och arrangeras av Babygruppen.se.