Livsviktig Omega-3

Mat med omega-3

Ett regelbundet intag av fisk eller kosttillskott med omega-3 har visat sig i ett flertal studier bidra till ett hälsosammare liv. Omega-3 från fisk, nötter, frön och kosttillskott har visat en reducerad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck, typ-2 diabetes, cancer, klinisk depression, koncentrations svårigheter, syn och skärpa m.fl. 

Annons

Annons

Ett regelbundet intag av fisk eller kosttillskott med omega-3 har visat sig i ett flertal studier bidra till ett hälsosammare liv. Omega-3 från fisk, nötter, frön och kosttillskott har visat en reducerad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck, typ-2 diabetes, cancer, klinisk depression, koncentrationssvårigheter, syn och skärpa m.fl.

Det finns även studier som visar positiva effekter på barn och ungdomars beteenden då de regelbundet äter fisk eller kostillskott med omega-3. Det visade sig att dessa ungdomar presterar bättre i skolan och dessutom förhåller sig till en sundare livsstil. Omega-3 är livsviktig även för foster och spädbarn för att hjärnan och nervsystemet ska utvecklas korrekt.

Vi äter mindre fisk idag än vad vi gjorde för bara 50 år sedan, hela västvärlden har annamat sig ett mer osunt förhållningssätt till mat och livsvanor. Mindre fysisk aktivitet och mera fett och socker har bidragit till ökad fetma bland vuxna men även hos barn och ungdomar. Barn och ungdomar får inte i sig tillräckligt med fisk och omega-3 idag och istället får vi i västvärlden i oss mera av fettsyran omega-6.

Det optimala förhållandet mellan omega-6 till omega-3 borde vara runt 4:1 men är i verkligheten närmare 17:1 eller högre. Omega-6 i dessa mängder har en inflamatorisk effekt i kroppen och bidrar till en rad olika sjukdomar.  Om fisk inte är en favorit på matbordet så finns det andra alternativ. Nötter och frön är fullspäckade med omega-3. Av nötter så innehåller valnöten mest omega-3, en näve valnötter täcker dagsbehovet av omega-3, och bland frön så är linfrön och chia frön bra alternativ.

Kostillskott med omega-3 finns det gott om på både apotek och hälsokost. Det finns både flytande, kapslar samt tuggtabletter.  En bra omega-3 i flytande form är Omega3 Deluxe, som jag själv smakat på nyligen. Den har naturlig citronsmak och är bra att späda ut i valfri dryck. För gravida och ammande kvinnor är det viktigt att produkten är fri från gifter och tillsatser, och därför är det viktigt att man väljer en omega-3 av hög kvalitet. 

Mer information

Artikeln är skriven av Maria Michael, diplomerad kostrådgivare. Källor:

  • Jolliffe CJ,  Janssen I. Vascular risks and management of obesity in children and adolescents. Vasc Health Risk Manag.2006;2:171-87.
  • Schuchardt JP, Hahn A, Huss M, Stauss-Grabo  M. Significance of long-chain polyunsaturated fatty acids (PUFAs) for the development and behaviour of children. Eur J Pediatr. 2010;169:149–64.
  • Sidhu KS. Health benefits and potential risks related to consumption of fish or oily fish. Regul Toxicol Pharm.2003;38:336-44

Annons

Annons