Rapport från barnmässan

Under tre dagar pågick Sveriges enda mässa om barn på Stockholmsmässan i Älvsjö. På plats fanns nästan hundra utställare och drygt 7.000 personer besökte mässan, som avslutades igår.

Det är 2.000 besökare färre än förra året men Kickie Jansen, arrangör av mässan, är nöjd med resultatet.

– Vi hade 7.000 otroligt nöjda besökare i år. Vi har äntligen lyckats göra den kvalitetprodukt som den här målgruppen kräver, säger hon till BarnTotal.se.

– Den har varit fantastisk bra. Det har varit större uppslutning än vad vi hade trott. Jag tror det är bättre än det vara förra året. Det är bra att många småföretag kan få komma ut och visa upp vad de har. Vi har ju en webbutik så det är bra att folk kan komma hit och se hur våra produkter ser ut och kunna känna på dom, säger Emma Willig, utställare från Sagofabriken.

I år hade mässan fått dubbelt så stort utrymme jämfört med förra året. Nytt var också 1600 kvadratmeter aktivitetsyta för barnen. De större lokalerna och de bredare gångarna gör dock att mässhallen känns lite ödslig men samtidigt är det bra för nu finns det gott om svängutrymme för barnvagnar.

– Det bästa med mässan är att det finns gångutrymme och att det inte är trångt, säger Mia Palm från Stockholm som är där med sonen Simon, åtta månader.

 Johan Björkman, utställare från Barncancerfonden håller med.

– Det här är mycket bättre än i fjol. Det är luftigare, lugnare tempo och mer avspänt. Det tror jag besökarna uppskattar. Det är skönare stämning i år, säger han.

Tyvärr så tenderar svenska mässor att bli mer utav en marknadsplats än en uppvisningsplats och det gäller inte bara den här mässan. På många andra håll i världen är mässor inte en plats för försäljning utan en plats för företag att visa upp sig på och för att informera om företaget och deras produkter. En plats för besökare att testa varor och för att få ställa frågor. På svenska mässor ägnas mycket energi åt att sälja varor på plats. Det skulle kännas behagligare som besökare om man slapp känna köptvång när man vill fråga och titta.

– Det är ganska kommersiellt kan man tycka. Det handlar ju om att sälja prylar här, säger Johan Björkman.

– Alla kör ju mer erbjudanden och säljer nånting. Man kommer ju inte hit bara för att titta. Men man får ju se många olika företag som man inte känner till och det är ju bra, säger Rickard Aversten, besökare från Lidingö.

Det är mycket positivt att det arrangeras föreläsningar med fri entré. Under de tre dagar mässan pågick arrangerades tolv föreläsningar med allt från hur det är att resa med barn till hur det är att leva med andras barn. På scenen anordnades uppvisningar av olika slag, bland annat babyrytmik med Mamma Mu och modevisning.

– Jag hade tänkt gå på en föreläsning men jag missade den. Jag ville höra Malin Alfvén prata om föräldrars oro för barnen. Däremot var vi och tittade på barnlekar, när de sjöng med junibacken, säger Åsa Berglund från Uttran.

– Reklam om föreläsningarna saknar jag. Jag skulle vilja ha dem på ett blad istället för i en tidning som man ändå inte hinner bläddra i. Det är lätt att missa dom, säger Mia Palm.

På det hela taget är det en väl arrangerad mässa, väl anpassad till målgruppen. Det är posistivt att det bland annat finns bevakad barnvagnsparkering, goda utrymmen för att byta blöjor på barnen, amningsrum och att det finns mikrovågsugnar att värma barnmat i.

– Man hittar mycket och det är kul att allt är samlat på ett ställe. Det är roligt för oss föräldrar att en sån här mässa finns. Man hittar så mycket nya tips och idéer, speciellt så här innan jul. Och det är bra anordnat med skötbäddar, säger Karin Kervefors från Järfälla.

– Det är roligt att få se nyheter. Speciellt om man är förstagångsförälder. Det bästa var de olika lekarna som finns för barnen och att det fanns en hel del prover. Vi saknade däremot barnvagnstillverkare och barnbilstolar, säger Åsa Berglund.

Lekutrymme, inte bara för de minsta.