Musik för magen

Hem Forum Väntar barn Allt annat Musik för magen

• Detta ämne är tomt.
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Gäst

Jag har hört av många att de pratar och sjunger och ibland spelar för bebben i magen. Min bästis lade en speldosa på magen och samma speldosa har hon nu hängades över lillkillens säng. :laugh:
    När kan man börja med detta? Är det någon som gjort liknande och märkt skillnad senare när barnet är fött om hon/han reagerat på musiken igen när den spelas upp utanför magen. Är dock bara i vecka 7 + 4 så det finns ju inte mycket till bäbismage här men vore ju intressant att kanske snart förbereda bebben där inne för musikstund.:cheer:

Inlägg ändrat av PetraN, den 2007-11-02 12:33

Anonym
    Gäst

Hej.
    Den bästa musiken för bebben i magen är mamma och pappas röst;) . jag har alltid pratat mycket med magen och smekt och klappat på den. Visst kan man använda speldosor osv men jag vill varna för att använda speldosa när bebben är född. Om du vänjer bebben vid att höra på speldosa när den ska sova så ska du inte inbilla dig att vilken melodi som helst duger. Vi spelade speldosa för vår första dotter när hon föddes. En vacker dag så slutade speldosan spela och vår dotter var otröstlig. Vi tog då dosan som sonen haft men det var FEL melodi:ohmy: . Jag och maken for runt som galningar till varenda affär som sålde speldosor. Framme vid disken stod vi rödögda (efter en sömnlös natt) uppstressade till max trallandes RÄTT melodi. Vi roade ganska många expediter den dagen ska jag säga. Tillslut fick vi tag i rätt speldosa och ett par hundralappar fattigare kunde vi lämna den leende expediten. Detta hände när vi fick barn nr två och jag kan ärligt säga att de efterföljande fyra barnen aldrig fått lyssna på speldosa :blush: .
    Använd din röst och tralla eller sjung en speciell melodi samtidigt som du smeker din mage så garanterar jag att när din bebbe är född så kommer h*n bli lugn av att höra samma trudelutt:) .
    Kram Anette

Anonym
    Gäst

Håller med Anette!
    Det bästa är föräldrarnas röst!
    Tänk vilken trygghet att höra dig prata samtidigt som du lägger din hand på bäbisens lilla kind, i den stora världen med alla konstiga ljud efter att ha bott i din mage i flera månader!!!

Men musik är verkligen att rekommendera!!!!
    Jag spelade mycket radio i bilen när jag åkte till jobbet. Var ändå 1h körtid.
    Men jag spelade även mycket soul, Sophie Zelmani och Tracy Chapman med mera.
    Jag har märkt att min dotter reagerar när hon hör det.
    Hon är lugn och lyssnar samtidigt som hennes ögon spänns upp av igenkännandet.

En del barn fungerar det på, andra är nog inte ett dugg intresserade. Men det skadar inte att försöka!
    I vilket fall är det säkert ett lugn för din bäbis med något som den känner igen, såväl i magen som utanpå!!!

Lycka till!!!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.