Kalcium – enda byggstenen från mjölk?

Hejsan. Naturligtvis innehåller mjölk fler nyttigheter men jag undrar, min son vägrar dricka mjölk och dagsintaget blir väldigt lågt. Chokladmjölk går ner ibland men det är ju inget man gärner sätter i system. Hör man sedan med distriktssköterskor och folk inom vården så verkar uppfattningen skilja ganska mycket om vad man egentligen behöver få i sig. Vissa säger att kalciumbehovet är ganska litet andra råder efter den traditionella skolan med tre glas mjölk om dagen. Har ni några råd och erfarenheter att ge? Mvh Måns

Annons

Annons

Fråga: Hejsan. Naturligtvis innehåller mjölk fler nyttigheter men jag undrar, min son vägrar dricka mjölk och dagsintaget blir väldigt lågt. Chokladmjölk går ner ibland men det är ju inget man gärner sätter i system. Hör man sedan med distriktssköterskor och folk inom vården så verkar uppfattningen skilja ganska mycket om vad man egentligen behöver få i sig. Vissa säger att kalciumbehovet är ganska litet andra råder efter den traditionella skolan med tre glas mjölk om dagen. Har ni några råd och erfarenheter att ge? Mvh Måns

Svar: Hej! När det gäller kalcium så är riktlinjerna 3-5 dl mjölkprodukter. Detta kan vara filmjölk, yogurt eller vanlig mjölk. Äter man välling så finns det tillräckligt med kalcium där. Tänk även på att ost och broccoli också är kalciumrika och även på det dolda mjölkintaget om man t.ex. äter pannkakor. Birgitta Klang, leg. barnsjukskötersk

Annons

Annons