Sova länge..

Hej Hej

Annons

Annons

 
Har en liten son på snart 2 ½ månad som sover dåligt på nättena, å jag har fått höra att man kan tillsätta nått fett eller liknande så att han ska sova längre. Jag kör bara med ersättning, men de blir ändå bara ca. 3-4 timmar.

Hej Hej

 
Har en liten son på snart 2 ½ månad som sover dåligt på nättena, å jag har fått höra att man kan tillsätta nått fett eller liknande så att han ska sova längre. Jag kör bara med ersättning, men de blir ändå bara ca. 3-4 timmar.
 
Svar
Hej.
Jag brukar rekommendera mer fett och energi under dagens måltider för att på så sätt minska behovet av energi och näring på natten, så ja… det stämmer. Tillsätt extra mycket näring i maten samt 1 msk extra fett till alla huvudmåltider, såsom vid frukost, lunch och middag.

Många som är hungriga eller sugna på natten, oavsett om det är ett litet barn eller en vuxen människa, har fått för lite under dagen. Det ökade energiintaget minskar behovet när ni väl kommer fram till natten, samt hjälper till med upptag av fettlösliga vitaminer och har oerhört många andra goda effekter i kroppen. Tänk på att använda ett bra fett som smör, kallpressad, ekologisk oupphettad olivolja och/eller ekologisk kokosolja/kokosfett.

OM detta inte hjälper, så kan ni se över vad det är ni ger på kvällstid. Ni kan tex minska ner söta saker, som att ge en söt fruktpuré och istället ge en mer mättande, proteinrik gröt. Det mättar mer och minskar på så sätt också hungern över natten

Annons

Annons