Asesulfam K (2)

Hej! Har under hela graviditeten (är nu i vecka 21) tagit ett multivitaminpreparat. Kollade att det inte innehöll A-vitamin och att övriga vitamin- och mineralhalter var OK. Nu märkte jag dock till min förskräckelse att vitaminpreparatet innehåller sötningsmedel (Asesulfam K). Kan detta ha varit skadligt för babyn? Det kan väl inte vara så höga doser i en tablett per dag? Kan jag fortsätta med detta preparat, eller bör jag byta ut det?

Fråga: Hej! Har under hela graviditeten (är nu i vecka 21) tagit ett multivitaminpreparat. Kollade att det inte innehöll A-vitamin och att övriga vitamin- och mineralhalter var OK. Nu märkte jag dock till min förskräckelse att vitaminpreparatet innehåller sötningsmedel (Asesulfam K). Kan detta ha varit skadligt för babyn? Det kan väl inte vara så höga doser i en tablett per dag? Kan jag fortsätta med detta preparat, eller bör jag byta ut det?

Svar: Hej! Det är ytterst små mängder av sötningsmedel i vitamintabletterna och sötningen är svår att undvika. Jag vill inte rekommendera en sötningskälla, men finner du inte någon som inte innehåller detta så finns det endast alternativet att hoppa över vitamintabletten. Det är ingenting som i så små mängder skall påverka ett foster.
 
Vänligen Zarah