Fettsyror, omega-3 m.m.

Hej,
Jag är gravid för andra gången och har en fråga om fisk och omega-3. Under min förra graviditet åt jag aldrig fisk eller ägg. Jag åt heller inget tillskott då jag läst att det inte var bra att ta omega-3 tillskott. Denna gång är lika dan fast jag tar tillskott i form av linfröolja då och då. Vad jag undrar över är hur viktigt det är att få i sig det som finns i fisk och ägg? Har mitt första barn saknat något mycket viktigt för kroppens utveckling och funktion? Dvs. har han fått någon brist som kan vara orsak till någon defekt? Jag ställde frågan till Livsmedelsverket och fick svaret att det var mycket viktigt att få i sig dessa näringsämnen och att Linfröolja inte var nog. Det känns väldigt hemskt att jag kan ha skadat mina barn bara för att jag inte har ätit detta. Stämmer det verkligen?
Med vänlig hälsning,
Malin

Fråga:

Hej,
Jag är gravid för andra gången och har en fråga om fisk och omega-3. Under min förra graviditet åt jag aldrig fisk eller ägg. Jag åt heller inget tillskott då jag läst att det inte var bra att ta omega-3 tillskott. Denna gång är lika dan fast jag tar tillskott i form av linfröolja då och då. Vad jag undrar över är hur viktigt det är att få i sig det som finns i fisk och ägg? Har mitt första barn saknat något mycket viktigt för kroppens utveckling och funktion? Dvs. har han fått någon brist som kan vara orsak till någon defekt? Jag ställde frågan till Livsmedelsverket och fick svaret att det var mycket viktigt att få i sig dessa näringsämnen och att Linfröolja inte var nog. Det känns väldigt hemskt att jag kan ha skadat mina barn bara för att jag inte har ätit detta. Stämmer det verkligen?
Med vänlig hälsning,
Malin

Svar:

Hej,
Visst är det viktigt med omega-3, speciellt för hjärnan. Men detta kan du få i dig via kosten, dvs från fisk, nötter och frön. Inte alla behöver tillskott, bara de som inte får i sig tillräckligt med de viktiga näringsämnena. Varför Livsmedelsverket sa att linfröolja inte va tillräckligt vet jag inte då det annars brukar vara ok. Omega-3, vare sig det kommer från fisk eller växter/frön/nötter, är väldigt viktigt för hälsan. Skillnaden är att i växter/nötter och frön finns fettsyran ALA som kroppen bildar om till DHA och EPA (det man vill åt när man talar om omega-3), och i fisk förekommer det redan EPA och DHA i den form kroppen vill ha. Detta pga att fisken får i sig microalger som innehållet just EPA och DHA så om du vill ha den optimala källan så kan du på hälsokost köpa omega-3 i från microalger istället för olja från frön eller fisk.

Omega-3 finns även i valnötter, raps, solrosolja, kiwi och gröna bladväxter. Det är aldrig för sent att börja ge omega-3 (från mat eller kosttillskott) till barnen då kroppen gladeligen tar emot det. Omega-3 är bra för väldigt mycket i kroppen och speciellt viktigt för barns normala hjärnutveckling, koncentration och immunförsvar.

Du kan läsa mer om Omega-3 här: Livsviktig Omega-3

Lycka till,
Maria
Nutrilogi.se