Fortsätta träna?

Hej! Jag är i 5 veckan och det känns helt fantastskt. Har nog inte riktigt fattat än men det landar väl snart.
Jag har den senaste tiden börjat komma igång med min träning riktigt ordentligt och nu vill jag gärna fortsätta träna så klart. Jag är bara fundersam på vad jag kan göra och inte göra. Jag går på pass på gym (step, spinning etc.) springer och gymmar i bland. Måste jag redan nu sluta med vissa pass och gå över till pass utan hopp osv? Jag har spinnat en hel del och cykelträning har jag hört är bra för kroppen men om man håller pulsen under 160.
Mina tankar kring det hela är att jag själv tycker att jag borde kunna fortsätta men verkligen lyssna på kroppen och inte få för hög puls, hur låter det? Skulle bli otroligt glad för lite tips om hur jag skall fortsätta min träning. Tack! /Karolina

Fråga: Hej! Jag är i 5 veckan och det känns helt fantastskt. Har nog inte riktigt fattat än men det landar väl snart.
Jag har den senaste tiden börjat komma igång med min träning riktigt ordentligt och nu vill jag gärna fortsätta träna så klart. Jag är bara fundersam på vad jag kan göra och inte göra. Jag går på pass på gym (step, spinning etc.) springer och gymmar i bland. Måste jag redan nu sluta med vissa pass och gå över till pass utan hopp osv? Jag har spinnat en hel del och cyckelträning har jag hört är bra för kroppen men om man håller pulsen under 160.
Mina tankar kring det hela är att jag själv tycker att jag borde kunna fortsätta men verkligen lyssna på kroppen och inte få för hög puls, hur låter det? Skulle bli otroligt glad för lite tips om hur jag skall fortsätta min träning. Tack! /Karolina

Svar: Hej Karolina. Du behöver inte vara orolig över att träna under din graviditet. Snarare tvärtom… Det är bra för dig och ditt barn att du får ordentligt med motion och att du bygger upp framförallt dina rygg- och magmuskler. Känner du obehag så avstå träningen men annars kan du fortsätta! Pulsen du nämner är den mest effektiva oavsett graviditet eller icke-graviditet eftersom du har maximal konditionsträning och fettförbränning när du ligger på 70-80% av din maxpuls.   Ha en fortsatt fin helg och träna på! // Zarah