Jag vill ha kontroll över min egen förlossning, men hur?

Första gången jag var gravid var jag så orolig och rädd för smärtan vid förlossningen. Jag tog alla möjliga smärtlindringar när de väl satte igång. EDAn tog udden av allt vad min förlossning hette, inte bara smärtan. Jag kände att jag inte var med. 
Den här gången vill jag gärna klara mig med så lite konstgjord smärtlindring som möjligt, men hur? 
Har sett på tv-serier (både svenska och engelska) där kvinnan flåsar och andas väldigt snabbt, det ser oerhört jobbigt ut, finns det inget bättre sätt? 
Fråga:
 
Första gången jag var gravid var jag så orolig och rädd för smärtan vid förlossningen. Jag tog alla möjliga smärtlindringar när de väl satte igång. EDAn tog udden av allt vad min förlossning hette, inte bara smärtan. Jag kände att jag inte var med. 
Den här gången vill jag gärna klara mig med så lite konstgjord smärtlindring som möjligt, men hur? 
Har sett på tv-serier (både svenska och engelska) där kvinnan flåsar och andas väldigt snabbt, det ser oerhört jobbigt ut, finns det inget bättre sätt? 
Tacksam för svar. 
Med vänliga hälsningar 
Moa 
 
 
Svar:
 
Hej Moa,
Grattis till graviditeten! 
Det är ofta skillnad på att vara omföderska, första gången "banar" livmodern väg och förlossningen tar sin tid. Att du behövde smärtlindring berodde säkert på flera faktorer men du gjorde det bästa utifrån dåvarande resurser. Nu när du har andra förutsättningar rekommenderar jag att du litar på att kroppen kan "föda" och känner lugn med långsam och djup andning samt avslappning. Den långsamma andningen gör att du spar energi och känner dig lugn, likaså får du per automatik avslappning och det i sig ger bästa smärtlindring. Att stressa kroppen, och babyn med att hyperventilera eller snabbandas försämrar inte bara livmoderns arbete det gör också att stresshormoner frisätts med rädsla och panik som följd.
Så Moa, mitt råd är att släppa taget om värken och fokusera på ett mjukt, långsamt och djupt andetag – HELA förlossningen igenom ända till det är dags för krystfasen, det kommer du och babyn må bäst av! Träning ger färdighet, så träna på andning av detta slag samt avslappning gärna flera gånger om dagen och du är stärkt inför dagen D!
Du kan förbereda dig genom att gå en kurs i profylax, kolla då noga så kursen erbjuder just detta "andningsmönster" samt att den leds av barnmorskor. Bor du i Stockholm kan vi rekommendera Babyz Of Sweden www.babyz.se 
Lycka till Moa och ha tilltro till att du kan föda!
Bästa
Carina 
barnmorska/profylaxcoach 
 

Annons

Annons