Motion och ryggont

Jag har gått in i vecka 32 och pga tidiga/kraftiga förvärkar så ska jag nu vara så stilla som möjligt och sitta i rullstol när jag ska ut (måste dock ha någon som kör för att inte öka sammandragningarna). Vad kan jag göra för att inte tappa ork och kondis till förlossningen? Jag har 2 barn innan och vet med erfarenhet att både förlossningen och tiden efter blir lättare om inte kroppen är helt "förslöad".

Fråga: Jag har gått in i vecka 32 och pga tidiga/kraftiga förvärkar så ska jag nu vara så stilla som möjligt och sitta i rullstol när jag ska ut (måste dock ha någon som kör för att inte öka sammandragningarna). Vad kan jag göra för att inte tappa ork och kondis till förlossningen? Jag har 2 barn innan och vet med erfarenhet att både förlossningen och tiden efter blir lättare om inte kroppen är helt "förslöad".

Svar: Cykling är inte att rekommendera. Du kan promenera i snabbt tempo antingen i utomhusmiljö eller på ett löpband. Simma är ett annat (och mycket effektivt) sätt att arbeta upp muskulaturen på ett skonsamt sätt. Ditt motstånd blir "hydrauliskt" eftersom du har motstånd åt båda hållen och det är mycket svårt att ta i för mycket som du kan göra med vikter eller maskiner.

Tänk på hur du sitter och sträck på dig ordentligt. Lycka till med din graviditet och hör gärna av dig till oss om fler frågor uppstår under resans gång! Zarah