Träning under graviditet

Jag har förr i tiden tränat lite smått på gymmet, men nu va de länge sen. Men nu är jag i v 15 och känner att jag vill börja träna igen. 
Jag har ont i ryggen och har tunga lyft på jobbet då jag jobbar som undersköterska. 
Jag tränar ben, ryggen magen och armar på gymmet i lugnt pass. Värmer upp sakta o en cross trainer och simmar lite efter all träning. 
Kan nått av detta vara skadligt? 
jag får för mig att jag kommer att må bättre av att börja träna igen. 
För just nu har kag migrän dagligen. 
MVH/Tiina
Fråga:
 
Jag har förr i tiden tränat lite smått på gymmet, men nu va de länge sen. Men nu är jag i v 15 och känner att jag vill börja träna igen. 
Jag har ont i ryggen och har tunga lyft på jobbet då jag jobbar som undersköterska. 
Jag tränar ben, ryggen magen och armar på gymmet i lugnt pass. Värmer upp sakta o en cross trainer och simmar lite efter all träning. 
Kan nått av detta vara skadligt? 
jag får för mig att jag kommer att må bättre av att börja träna igen. 
För just nu har kag migrän dagligen. 
MVH/Tiina
 

 
Svar:
 
Hejsan! 
Att träna under graviditeten är hälsosamt för dig och din bebis och underlättar under graviditet,  förlossning och återhämtningen. Man säger också att barnet blir lyckligare! Det är viktigt dock att vara försiktig och lyssna på din kropp, inte lyfta tunga vikter, eftersom lederna blir mjukare under graviditeten och man vill inte överbelasta nedre rygg och höfter då risken för foglossning är större. 
Gör då lättare övningar i styrkerummet, med lite lättare vikter för att bara aktivera musklerna och inte överbelasta. Lyssna på kroppens signaler.
Var försiktig på jobbet, och belasta EJ ryggen med de tunga lyft. 
Lycka till! 
Maria