Inloggning och registrering

 

Varför kan jag inte logga in?

För att du ska kunna logga in måste du vara medlem. Om du är medlem och ändå inte kan logga in är det troligt att du inte har godkänt ditt medlemskap. Det måste du göra innan du kan logga in. När du har fyllt i och skickat din medlemsregistrering får du ett e-postmeddelande till den adress du har angivit. Godkänn medlemskapet genom att klicka på den länk som finns i e-postmeddelandet.

Jag har klickat på länken i medlemsmejlet men jag kan ändå inte logga in. Varför?

I vissa fall aktiveras inte medlemskapet trots att du har klickat på aktiveringslänken. Det beror då oftast på inställningar i din webbläsare eller i ditt e-postprogram.

Om inget händer när du klickar på länken, prova att kopiera den genom att markera länken med musen och sedan klicka på kopiera. Öppna din webbläsare och klistra in länken i adressfältet och tryck på returtangenten (enter).

Om du kommer till vår sajt men utan att du får ett meddelande om att medlemskapet är klart beror det oftast på en av följande två orsaker:

  • Vissa e-postprogram, oftast webbmejl, kan i sällsynta fall förstöra länken genom att lägga till mellanslag eller vinkelparanteser (<). Kopiera in länken i webbläsarens adressfält och ta bort mellanslag eller vinkelparanteser och tryck på returtangenten.
  • Vissa webbmejl förstör länken genom att bara acceptera delar av den. Då måste du tyvärr skriva in hela länken manuellt i webbläsarens adressfält och sen trycka på returtangenten (enter). Vi vet att medlemmar med Spaymejl för tillfället har detta problem.

Om du ändå har problem, kontakta oss så hjälper vi dig gärna.

Jag har registrerat mig men får inte något e-postmeddelande från er. Vad beror det på?

Det kan bero på fyra saker:

  • Vårt e-postmeddelande har hamnat i din inkorg för skräppost eller spam.
  • Din inkorg är full. Det innebär att vårt meddelande har hamnat i en kölista och kommer fram till dig när utrymme finns. Rensa din inkorg.
  • Du har angivit fel e-postadress eller stavat din e-postadress fel.
  • Det är ett tillfälligt fel på din eller vår mejlserver.

Varför blir jag automatiskt utloggad?

På inloggningssidan finns en kryssruta som heter Kom ihåg mig. Om den inte är ikryssad loggas du ut efter varje besök. Kryssa i rutan om du vill slippa att logga in varje gång du besöker oss. Om du använder en offentlig dator på ett bibliotek, en skola eller ett internetcafé rekommenderar vi att du avmarkerar Kom ihåg mig. Risken finns annars att någon annan missbrukar ditt medlemskap.

Jag har glömt mitt lösenord eller användarnamn! Vad gör jag?

Ingen panik. Även om ditt lösenord inte kan läsas, inte ens av oss, så kan det ändras. Ditt medlemsnamn kan också hittas via din e-postadress. Även om du glömt både användarnamn och lösen så kan du snart få dem tillbaka. Klicka på Glömt ditt lösenord och/eller användarnamn? i inloggningsfältet i sidans topp så är du tillbaka som medlem på nolltid.

Hur gör jag om jag byter e-postadress?

Logga in, klicka på Krypin i toppmenyn. Placera muspekaren över knappen Ändra i sidans topp. Välj Ändra mitt krypin och inställningar. Klicka på fliken Kontaktinfo. Skriv in en ny e-postadress och klicka på Uppdatera.