Du vet säkert redan att det inte är lämpligt att äta alla sorters fiskar och ostar under graviditeten. Här berättar vi vilka du kan äta obegränsat av och vilka du bör undvika att äta.

Fiskfiléer

Fisk

De flesta fiskar som du kan köpa i affären går bra att äta. Fiskarna och skaldjuren i listan nedan kan du äta ofta. Livsmedelsverket rekommenderar alla att äta fisk 2-3 gånger per vecka eftersom fisk innehåller viktiga fettsyror som t ex omega-3.

 Kan ätas ofta: 

 Ät högst 2-3 ggr per år (kan innehålla tungmetaller):

  • All odlad fisk
  • Alaska pollock
  • Ansjovis
  • Blåmusslor
  • Fiskbullar
  • Fiskpinnar
  • Flundra/Skrubbskädda
  • Hoki
  • Hummer
  • Kolja
  • Krabba (det vita köttet)
  • Kräftor
  • Kummel
  • Lax och laxfiskar (både odlade och vilda)
  • Lutfisk
  • Makrill
  • Pangasiusmal
  • Pilgrimsmusslor
  • Räkor
  • Rödspätta
  • Sardiner
  • Sej
  • Sik
  • Sill (även inlagd)
  • Tilapia
  • Tonfisk på burk
  • Torsk
  • Abborre
  • Gädda
  • Gös
  • Haj
  • Lake
  • Rocka
  • Stor hälleflundra (Hippoglossus hippoglossus)
  • Svärdfisk
  • Tonfisk (färsk eller fryst)
  • Strömming inkl. surströmming

Lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern samt röding från Vättern. Detta gäller främst kvinnor som äter egenfångad fisk eftersom dessa fiskar mycket sällan säljs i vanliga affärer.

Ost

Vissa ostar kan i sällsynta fall innehålla bakterien listeria som i värsta fall kan vara skadlig för ditt foster. Risken är mycket liten att ditt foster smittas men för att vara på den säkra sidan kan du följa vår lista nedan. Alla ostar kan dock ätas om de hettas upp till bubblande heta t ex i såser eller gratänger eftersom listeriabakterien dör vid temperaturer över +70°C.

 Kan ätas:

 Ska inte ätas:

  • All hårdost (hushåll, grevé, herrgård, präst etc)
  • Parmesan gjord på pastöriserad eller opastöriserad mjölk
  • Smältost och annan bredbar ost i tub eller plastförpackning från pastöriserad mjölk
  • Fetaost från pastöriserad mjölk
  • Mozzarella, nyförpackad
  • Ricotta, nyförpackad
  • Haloumi, nyförpackad
  • Mögelost (som brie, camembert, gorgonzola, chèvre) gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk
  • Kittost (som vacherol, taleggio, munster) gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk
  • Färskost och annan mjuk ost gjord på opastöriserad mjölk
  • Fetaost gjord på opastöriserad mjölk

 

Svårt att komma ihåg hela listan? Skriv ut plånbokskortet som vi publicerar tillsammans med Livsmedelsverket. Med plånbokskortet har du alltid listan med dig – perfekt när du står i affären.

pdf Klicka här för att hämta plånbokskort

 

 

Källa: Livsmedelsverket