Viktigt att ta folsyra

Gravid folsyra

Det är viktigt att du som är gravid eller planerar att bli med barn får i dig tillräckligt med folat/folsyra. Forskning visar att det kraftigt minskar risken för att ditt barn föds med ryggmärgsbråck.

Folat är ett B-vitamin

Folat och folsyra är olika form av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i mat medan folsyra är ett konstgjort framställt folat som används vid berikning och i kosttillskott.

Brist på folat ökar risker för ryggmärgsbråck

Folat är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för att kroppen ska kunna bilda röda blodkroppar. Brist på vitaminet ger blodbrist. Folat behövs också för att foster ska utvecklas normalt under graviditeten. Under de första veckorna efter befruktningen bildas det tidiga anlaget till centrala nervsystemet, neuralröret, hos fostret och vitaminet spelar en viktig roll för att neuralröret ska utvecklas normalt. Forskning visar att brist på folat ökar risken för ryggmärgsbråck, på medicinskt språk kallat neuralrörsdefekt.

Folat finns naturligt i grönsaker, baljväxter och frukt

De naturliga källorna till folat är i första hand mörkgröna bladgrönsaker och olika slag av kål, bönor, kikärter, linser, frukt och bär. Det finns också relativt mycket folat i filmjölk, yoghurt och fullkornsprodukter. Livsmedel som innehåller mycket folat är till exempel:

  • gröna bladgrönsaker som spenat, ruccola, frisésallat, machésallat
  • baljväxter, som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter, linser
  • kål som broccoli, brysselkål, blomkål
  • rotfrukter som kålrot, rödbetor
  • andra grönsaker som röd paprika, majs
  • frukt som apelsin, kiwi, honungsmelon
  • bär som jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär
  • fullkornsprodukter, som bröd, råris, fullkornsgryn
  • filmjölk och yoghurt
  • leverpastej.

Livsmedelsverket rekommenderar kosttillskott om 400 mikrogram per dag

Om du äter minst 500 gram baljväxter, frukt och grönsaker, som innehåller mycket folat, och väljer fullkornsprodukter får du i dig tillräckligt mycket folat. Kostundersökningar i Sverige visar dock att en tredjedel av alla kvinnor får i sig mindre än 200 mikrogram folat per dag och att bara en liten grupp kommer upp till rekommendationen om 400 mikrogram. Eftersom det kan vara svårt att få sig tillräckligt mycket folat via maten rekommenderar Livsmedelsverket och Socialstyrelsen att kvinnor som kan tänkas bli gravida eller som väntar barn tar extra folsyra i form av tabletter som innehåller 400 mikrogram folsyra. Folsyratabletter finns att köpa på apoteket.

Högre dos för dem som fött barn med ryggmärgsbråck tidigare

Kvinnor som tidigare har fött ett barn med ryggmärgsbråck eller som tar vissa läkemedel behöver däremot betydligt högre doser än 400 mikrogram.

Börja en månad innan befruktningen

För att få bäst effekt måste man börja cirka en månad före befruktningen. Då hinner man få i sig tillräckligt mycket. Eftersom inte alla graviditeter är planerade rekommenderas alla kvinnor som kan tänkas bli gravida att ta folsyratillskott. Två månader efter befruktningen har folsyra troligen ingen effekt när det gäller ryggmärgsbråck. Däremot behövs folsyra, och även järn, under de sista 20 veckorna av graviditeten för mammans blodbildning.

Vegetarianer och veganer behöver oftast inte tillskott

Kvinnor som äter mycket folatrika livsmedel, till exempel vegetarianer och veganer som äter stora mängder baljväxter, får i sig tillräckligt mycket folat via maten. För dem finns inget behov av extra folsyratillskott. Rådfråga din barnmorska om du känner dig osäker.

Trots allt låg risk

Risken för en kvinna i Sverige att föda ett barn med ryggmärgsbråck är bland de lägsta i världen. För närvarande föds årligen 20-25 barn i Sverige med ryggmärgsbråck. Dessutom aborteras varje år cirka 80 foster med ryggmärgsbråck som upptäcks vid ultraljudsundersökningar.

Frågor och svar om folsyra för gravida

Är någon skillnad på att äta tabletter med enbart folsyra jämfört med att ta multivitamintabletter där folsyra i tillräcklig mängd ingår inför graviditet/under graviditet? Tar kroppen lättare upp folsyran om man tar tablett med enbart folsyra i?

Det gör ingen skillnad om du tar enbart folsyra eller folsyra i multivitamin. Eftersom folsyra finns i maten du äter och väldigt sällan, äter du enbart en vitamin/mineral i taget under en måltid. Vissa vill inte ta multivitamin då de äter en allsidig kost men vill försäkra intaget av folsyra, andra äter båda eller inget alls.

Detta beror helt på din kost i övrigt. Det finns folsyra i gröna bladgrönsaker, baljväxter, bär, rotfrukter, röd paprika, apelsin, kiwi, fullkornsprodukter m.fl. Folsyra kan förstöras vid upphettning så försök äta mycket utav det färskt.

Mer information

Artikeln är granskad och godkänd av Christina Wahlström, leg. barnmorska
Källa: Livsmedelverket, Socialstyrelsen