Gravid och trött? 8 tips för mer ork under graviditeten

8 tips för mer ork under graviditeten
Är du trött och känner mest för att krypa upp i soffan för att ta en tupplur? Här är 8 tips för mer ork under graviditeten.
Somnar du alltid framför tv:n fast att det är ditt favoritprogram? Många känner en enorm trötthet under graviditeten, och är det första gången du är gravid kan det komma som en överraskning.
Det är helt normalt att vara extra trött under graviditeten och det är ett av de tidiga graviditetstecknen. Det är mycket som händer i kroppen och dessutom ska man vänja sig vid tanken att man faktiskt väntar barn.
Tröttheten brukar vara som störst i början av graviditeten och beror på att kroppen har fullt upp med att producera alla hormoner. Efter de första tolv veckorna brukar tröttheten avta, för att sedan komma och gå under olika perioder av graviditeten.
Att vara trött när du är gravid är alltså helt normalt, men kan förstås vara väldigt jobbigt. Man vill leva som vanligt med jobb, aktiviteter och kompisar. Men så kommer tröttheten i vägen.
Graviditeten är en stor omställning för din kropp, och det bästa är att stanna upp och lyssna på signalerna och acceptera den nya situationen. Tröttheten signalerar att du bör ta det lite lugnare, så det bästa du kan göra är att sänka kraven på dig själv. Du kanske inte hinner eller orkar sådant som du brukar, men det är helt ok. Kan du ta lite extra ledigt någon dag?
Kan du få hjälp med vissa sysslor i hemmet? Var lyhörd för kroppens viktiga signaler och ta alla chanser till vila och återhämtning. En power-nap efter jobbet eller på lunchen kan göra underverk. Små saker som gör stor skillnad.
Goda vanor hjälper och kan göra dig piggare. I mångt och mycket handlar det om sunt förnuft. Ät bra, gärna efter tallriksmodellen och på regelbundna tider, se till att få tillräckligt med sömn och motionera efter ork och förmåga. En promenad utomhus räcker långt, då får du också det viktiga dagsljuset som ger dig mer energi.
Sist men inte minst, gör sådant som du tycker är roligt och trivs med! Det fyller på energidepåerna.
8 tips för mer ork under graviditeten

  • Lyssna på kroppens signaler
  • Skapa goda sömnvanor – vila gärna lite extra under dagen
  • Ät näringsriktig mat på regelbundna tider
  • Extra järn behövs under graviditeten eftersom blodvärdet sjunker. Naturligt
  • järnrika livsmedel är, kött, leverpastej, fullkornsbröd. Järntabletter kan
  • behövas.
  • Drick ordentligt med vatten, kroppen behöver det under graviditeten
  • Rör på dig – hitta en träningsform du gillar, ta en promenad
  • Gör sådant du tycker om – det ger energi
  • Känner du dig orolig – prata med din barnmorska