Ont i ryggen

Ju mer barnet växer desto större blir självklart belastning på din rygg. Ryggvärk är vanligast från och med den tredje trimestern, det vill säga graviditetens sista tredjedel. Här får du veta hur du lindrar din värk.
För många orsakas smärtan av att de går och svankar med ryggen. Ställ dig i profil framför en spegel och se hur du står. Sträck på ryggen och räta ut svanken. Kontrollera dig själv i spegeln ofta, tills du får in vanan att alltid hålla ryggen sträckt.
Här följer fler tips för att lindra värk i ryggen:

Annons

Annons

  • Lägg en kudde bakom svanken när du sitter.
  • Sitt inte framåtlutad.
  • Det finns en stolsdyna som i profil ser ut som en kil. Den är högre i bakkanten än i framkanten och den ”tvingar” dig att sitta med rak rygg. Det kan vara en god idé att införskaffa en sådan.
  • Det är viktigt att du lyfter rätt. Håll alltid ryggen rak och böj och sträck på benen. Det är benen som ska lyfta föremålet, inte ryggen. Det gäller även om du inte är gravid.
  • Be om hjälp om du behöver flytta tunga föremål.
  • Undvik en för mjuk madrass i sängen.
  • Variera din arbetsställning. Om du sitter mycket – ta ofta paus för att gå upp och röra på dig. Om du står mycket – sitt ner eller lägg dig en stund.
  • En varm dusch eller ett varmt bad kan kännas lindrande.
  • Be din partner att massera ryggen vid behov.
  • Gör ryggövningar. Vrid axlarna bakåt och gör axelrullningar så ofta du kan.

 

 

Artikeln är granskad och godkänd av:
Christina Wahlström, leg. barnmorska

Annons

Annons