Tips för att få barnet att äta nyttigt

Fliack äter matVi vill alla att våra barn ska äta bra och nyttigt. Men hur gör man? Läs våra tips!

Annons

Annons

Vi vill alla att våra barn ska äta bra och nyttigt. Vi vill också slippa gnäll, bråk och matvägran. Men hur gör man? Läs våra tips!

Flicka äter mat

Att barnet äter rätt näringsmängd och näringsinnehåll är viktigt för barnets utveckling och hälsa. En balanserad kost kan också förebygga senare hälsoproblem som övervikt och diabetes.

Frukost, lunch, middag och två mellanmål

Från ett års ålder kan barnet i princip äta samma rätter som övriga familjen men var lite försiktig med salt upp till två år. Barnet behöver två huvudmål, det vill säga lunch och middag, samt frukost och två mellanmål. Det är viktigt att komma ihåg att mindre barn ofta bara äter ett fullt huvudmål. Om ditt barn har ätit en ordentlig frukost och lunch så är det okej att det äter mindre under middagen.

Variation viktigast

Barn behöver äta så många olika livsmedel som möjligt för att få i sig alla olika näringsämnen. Det är faktiskt viktigare med variationen av livsmedel än mängden. De flesta barn har perioder då de äter sämre och är kräsna men så länge barnet växer och har normal aktivitetsnivå så finns det ingen anledning till oro. Försök ändå att ge barnet så varierad kost som möjligt även om portionerna är små. Det finns också perioder då barnet vägrar äta vissa livsmedel, blir väldigt kräset och bara vill äta en viss typ av mat. De flesta barn äter inte en balanserad kost varje dag men bör göra det utslaget på en vecka.

Äta ny eller ovanlig mat

De flesta barn vill inte prova nya livsmedel men fortsätt att erbjuda barnet små mängder av det, två till tre gånger i veckan. Många barn provar att äta det först efter 10 – 15 försök. Det ligger i vår natur att vara skeptisk till ny mat. Stenåldersmänniskan hade större chans att överleva om hon var försiktig. Om barnet är tillräckligt gammalt kan det få vara med och laga maten. Det brukar fungera bra för att få barn att äta ny eller ovanlig mat. Ett annat knep är att servera maten på ett roligt vis. Lägg upp den i form av ett ansikte eller gör potatismoset som en pyramid dekorerad med ärtor. Låt fantasin flöda!

Grönsaker och rotfrukter brukar vara svårt

Många barn äter för lite grönsaker och rotfrukter. Ofta beror det på att resten av familjen också gör det. Därför är det viktigt att alla i familjen lägger om kosten. Ett bra knep är att ge barnet någon grönsak att tugga på i väntan på maten, då de vuxna ofta är upptagna. Ge en bit morot eller paprika till exempel.

Viktigt för en hälsosam kost

  • Variera livsmedelsintaget så mycket som möjligt.
  • Balansera kosten med fysisk aktivitet.
  • Välj en kost med mycket spannmålsprodukter, grönsaker och frukt.
  • Välj en kost utan för mycket fett och kolesterol. Barn under två år behöver dock extra tillskott av fett i maten (cirka 3 tsk om dagen). Använd flytande margarin eller matolja (helst rapsolja, solrosolja eller olivolja). De innehåller nyttigare fetter än smör och vanligt margarin.
  • Undvik livsmedel som innehåller härdade fetter och delvis härdade fetter – i synnerhet delvis härdade fetter. Läs på förpackningarna vilken typ av fett livsmedlet innehåller.
  • Välj en kost som inte innehåller onödigt mycket socker eller salt.
  • Välj en kost som innebär att barnet får i sig tillräckligt mycket kalcium och järn.
  • Ge vatten som törstsläckare istället för saft, läsk eller andra söta drycker (inkl. lightdrycker). Mjölk är också bra måltidsdryck men om barnet får mjölk eller mjölkprodukter vid andra mål är det bättre att välja vatten för annars kan mjölken konkurrera ut annan mat och försämra upptaget av järn. Låt inte barnet dricka mjölk mellan måltiderna, det är skadligt för tänderna eftersom mjölk också innehåller socker.
  • Begränsa intaget av godis, läsk och snacks så länge som möjligt och senare bara låta barnet äta det på lördagar.
  • Barn under två år behöver extra tillskott av vitamin D. Ge fem AD-droppar om dagen. Gör ett uppehåll under juni, juli och augusti när barnet är över 1 år gammalt.

 

 

Artikeln är granskad och godkänd av:
Birgitta Klang, leg. barnsjuksköterska

Annons

Annons