Vegetarian och gravid

Ur näringssynpunkt är det inte några problem att skapa en väl sammansatt laktovegetarisk kost.
Du kan få hjälp av sköterskan på mödravårdscentralen att planera din vegetariska meny. De flesta mödravårdscentraler har också en kostrådgivare som kan hjälpa till. För veganer är det däremot svårt att skapa en tillräckligt närande kost för både kvinnan och fostret. Veganer bör därför diskutera sin kost med en kostrådgivare tidigt i graviditeten eller helst innan den.
Vegankosten är ofta fattig på energi, vitamin B12 och kalcium. Därför är det viktigt att du får i dig tillräckligt med energi så att fostret kan växa och att proteinerna i maten kan utnyttjas effektivt. Ät många olika sorters protein, från både baljväxter och spannmål. Att äta kosttillskott av vitamin B12 eller dricka vitamin B12 berikad sojamjölk är troligen nödvändigt. När det gäller kalcium kan det komma från berikad sojamjölk och/eller från kalciumrika livsmedel som hasselnötter, mandel, bönor, tofu, grönkål, solrosfrön, alger, torkade fikon, nypon och oskalade sesamfrön.
I övrigt gäller samma råd som till övriga gravida kvinnor.
 
Källa: Livsmedelsverket

Annons

Annons

Annons

Annons