Vart tog den goda maten vägen?

Latifa LindbergJag minns en tid med spännande thaigrytor, indisk masala och goda potatisgratänger med möra biffar och rödvinssås. Sen fick vi barn! Nu har vi fastnat i ett träsk av fiskbullar, korv och blodpudding. Dag efter dag. Hur blev det så? Går det inte att kombinera god och spännande mat med rollen som småbarnsförälder? Dietisten Latifa Lindberg berättar hur man lyckas.

Annons

Annons

Många småbarnsfamiljer har ont om tid, man hinner inte laga något nytt, spännande eller lite extraordinärt. Hur får man mer tid till matlagningen?

barn

Man kan vinna mycket tid genom att sitta ner en kväll och bestämma vad man ska äta under veckan och sen storhandla. Det låter lite präktigt men man spar ju mycket tid genom att man inte behöver åka till affären varje dag. Och vet man vad man ska äta nästa dag, kan man ju ta fram det ur frysen i tid.

Det finns spännande och god mat som inte är så tidskrävande, så val av recept är också viktigt. Försök hitta recept som är lite förenklade så att de passar in med den tid du har.

Sen tror jag att man måste skilja på vardagsmat och helgmat. Det tror jag man blir tvungen till. Vardagsmaten ska gå snabbt att laga till och så kan man lägga ner lite mer tid på helgerna.

Det finns ju fler anledningar än tidsbrist till att man inte lyxar till det så ofta. Man kanske tror att barnet bara ska äta de där "smakneutrala" rätterna?

Det finns inget fog för att man inte ska äta kryddor som barn men man ska se upp med saltet första året. Vi vuxna borde lära oss att inte salta så mycket på maten också, med tanke på högt blodtryck och stroke. Men det finns inga belägg för att barnen ska akta sig för kryddor. Det är bara att köra på med kryddor så snart man kommit över puréstadiet. Det är helt okej med vitlök, ingefära, basilika och så vidare.

Kan barn äta kryddstarka rätter med chili också?

Det är inte farligt men det kan göra ont på tungan. Man kan ha i pyttelite chili i barnens mat och tillsätta lite mer i den egna efteråt. De kan börja äta chili direkt efter puréerna men börja mycket försiktigt och öka på allt eftersom barnet blir äldre, för att vänja dom.

Behöver man vara orolig för att exotiska ingredienser som till exempel thaibasilika, citrongräs och räkpasta kan innehålla skadliga bakterier eller gifter?

Det kan ju vara berättigat. Teoretiskt sett ska det inte finnas farlig mat i svenska butiker. Och numera finns det ju exotiska ingredienser i våra vanliga svenska livsmedelsbutiker, från kända tillverkare. Om man är lite orolig kan man väl tänka på att köpa ekologiska produkter i den utsträckning det går och sen handla från leverantörer som man tycker verkar pålitliga.

Om man nu får tid att laga lite roligare mat, kan man då laga till exempel en helstekt oxfilé till de vuxna och fiskpinnar till barnet? Om barnet inte gillar oxfilé.

biffstek.JPG

Man ska så tidigt som möjligt köra in barnen på samma mat. Så att man inte ställer upp och gör någon specialare till dom. Ju tidigare man börjar med det desto större är sannolikheten att de faktiskt kommer att äta det (för barn under ett år bör du dock vara försiktig med salt, undvika honung och större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold). Om man har lite äldre barn kan man låta dom vara med och titta i kokböckerna och låta dom påverka vad ni ska äta under veckan.

Hur får man barnen att äta ny mat? Barn brukar ju vara väldigt skeptiska till det.

blomkal.JPGNär man introducerar ny mat för barn tycker jag att man ska göra det tillsammans med något som de redan provat. Ska man introducera en ny grönsak så gör det med en maträtt som är känd. Det är en bra regel.

Det är viktigt att man från början ger barnet viljan att äta. Det kan inte vara så att föräldrarna är mer ivriga att barnet ska äta än vad barnet själv är. Man ska absolut inte gulla med dom och säga saker som "mmm vad god den är, ät nu lite snälla". Det dödar bara barnets eget initiativ och vilja att äta. Låt barnet så tidigt som möjligt få lägga upp maten på sin egen tallrik. Låt dem ha kontroll och initiativ. Det är deras vilja att äta som måste utvecklas. Det är därför de äter så mycket bättre på dagis. Det är också viktigt att inte berömma dem för att de äter. Att äta är någonting man gör, man är inte duktig för att man äter.

Ibland kan de där supergoda rätterna vara ganska onyttiga. Ska man undvika dem då?

Jag tycker man ska undvika så lite som möjligt. Jag är inte så mycket för att undvika. Jag tycker man kan fortsätta med dom. Däremot kan man anpassa, justera och lägga till. Det är viktigt att man får med grönsakerna. Jag tycker man ska försöka följa tallriksmodellen till varje mål.

Hur ska man ta sig ur ekorrhjulet av några få invanda rätter ?

Det är jättesvårt. Bombar man på med nya grejer varje dag så går det inte. Man får försöka vara lite systematisk och spränga in lite nytt då och då för att sen oftare och oftare sätta in nya rätter. Man får också strunta i att barnet blir lite hungrigt för man måste återta kontrollen. Sen kanske man kan smygfylla ut med någon kvällsmacka. Att barnet blir hungrigt då och då ger också öppning till diskussion. "Men varför är du hungrig? Vi har ju precis ätit. Jag åt och ja
g är inte hungrig. Så passa på och är när det finns mat på bordet". Man får ta ett resonemang med barnet.

Fotnot:

Latifa Lindberg är dietist, journalist och verksam på Coop provkök. Hon har skrivit boken: Mat för barn & deras föräldrar. Foto av Latifa Lindberg: Ulf Lodin.

Annons

Annons