Följ med på vattenjympa

Gravid tjej i bassängenI baby-boomens spår finns en uppsjö av motionsaktiviteter att ägna sig åt för dig som är gravid. En av alla dessa är vattenjympa som sägs ge effektiv träning och samtidigt vara snällt mot kroppen. Vi har följt med på ett pass. Gör det du också!

I baby-boomens spår finns en uppsjö av motionsaktiviteter att ägna sig åt för dig som är gravid. En av alla dessa är vattenjympa som sägs ge effektiv träning och samtidigt vara snällt mot kroppen. Vi har följt med på ett pass. Gör det du också!

Gravid tjej i bassängen

Vi besöker Babygruppens vattenjympa i Stockholm och är med på att pass en höstmörk onsdagkväll. Kursen innan är babysim så det första vi ser är ett gäng vattenvana, glada bebisar med föräldrar som leker i bassängen. Så småningom radar ett antal gravida kvinnor upp sig bredvid bassängen, en del med nästan obefintliga magar, en del som ser ut att bara ha några veckor kvar. Luften är fuktig och varm här inne. Mammorna kliver ner i det varma vattnet. Instruktören Elin Johansson tänder några ljus, sätter på musik och börjar med uppvärmningen.

Man känner sig lätt i vattnet

Elin Johansson, instruktör

Elin som är sjukgymnast i grunden och har läst en del extra kurser bl a med inriktning på obstetrik och gynekologi. Hon förklarar vad som är bra med vattengympa under graviditeten.

–Ja, förutom att det förstås alltid är bra att röra på sig så kan ju vattenjympa vara skönt när man är gravid, eftersom man känner sig betydligt lättare i vatten än på land. Vattnet ger ett bra motstånd, även om du tar i mycket så blir rörelsen mjuk och lederna belastas inte så mycket. Det blir inte heller något tryck mot bäckenbotten eftersom magen "flyter" och inte trycker ner, vilket ju är speciellt skönt långt fram i graviditeten. Ett mått på lagom ansträngningsnivå är att det ska kännas, men att du ändå skulle kunna föra en vanlig konversation under tiden om du skulle vilja.

Bäckenbottenträning och bålstabilitet

Hur ser ett träningspass ut? Vilka moment ingår?

-Jag börjar alltid med en inbalansering av kroppen. Man ska hitta sin kropp och en stabil position. Tyngdpunkten förändras under graviditeten och det är bra att försöka hitta tillbaka till de rätta positionerna i lederna, speciellt i bäckenet och ländryggen. Sedan arbetar vi med styrka och kondition. Det är inte fråga om att bygga upp en massa muskler, utan snarare att bibehålla det som finns. Om man vill kan man använda hantlar eller plattor för att öka motståndet i vattnet.

vattengympa4.jpg
 vattengympa3.jpg

Elin berättar att eftersom man känner sig lättare i vattnet, så är det viktig att inte ta i för mycket första gången, så att man inte får ont i t ex bäckenet efteråt. Det är också viktigt att individanpassa träningen.

 -Om man har foglossning kan man ändå delta i vattenjympa, säger Elin. Jag talar alltid om vilka rörelser de som har det ska undvika.

Enligt Elin brukar det vara lättare att komma igång med bäckenbottenträningen efter förlossningen om man börjat redan innan.

-För gravida är det viktigt med bålstabiliteten så det arbetar jag mycket med, säger Elin. Att lära sig hitta och träna bäckenbotten och bålstabilitetsmusklerna. Det kan minska smärtan hos de med rygg- och foglossningsbesvär och minska risken för urinläckage under och efter graviditeten.

Rådfråga din barnmorska

Om man har blödningar eller väldigt lätt att få urinvägsinfektioner är vattenjympa inte lämpligt och om man har speciella besvär eller omständigheter av någon sort så ska man alltid rådfråga sin barnmorska eller läkare.

Avslappning och visualisering

vattengympa7.jpg Under passets sista kvart är det avslappning. Kvinnorna vilar i vattnet på färgglada långa plastormar, s k snablar. Ur högtalaren kommer lugn musik. Elin ber alla blunda och går igenom kroppsdel för kroppsdel som ska slappna av. Hon talar om att nu för en liten stund inte tänka på andra utan helt fokusera på sig själv. Hon ber alla tänka på hur deras drömförlossning skulle se ut, om det inte fanns begränsningar på något sätt. Vilka skulle finnas i rummet? Vad skulle jag behöva? Vad skulle personalen säga och göra?

Så här tycker deltagarna:

Angelika Larsson

Angelica Larsson, 27 år
Gravid i v.15 med sitt första barn.

-Jag har alltid gillat vattenjympa. Känner mig alltid pigg efteråt. Det är verkligen en behaglig motionsvariant.

   
Jeanette Bernström

Jeanette Bernström, 35 år
Gravid i v. 19 med sitt andra barn.

-Det är första gången jag går på vattenjympa. Under förra graviditeten gjorde jag ingenting, men då var jag bara 25 år och jag tänker väl efter mer nu, att jag behöver röra på mig. Det är enkelt och skönt att röra sig i vatten.

   
Helena Rietz

Helena Rietz, 39 år
Gravid i v. 31 med första barnet.

-Jag har alltid gillat vatten. Vattenjympa är jättebra, och det tar mer än man tror!

   
Caroline Allberg

Caroline Allberg, 38 år
Gravid i v.30 med första barnet.

-Det är skönt med vattenjympa för det är så tyngdlöst. Det känns inte så mycket, men man jobbar mer än man tror. Och det är skönt med varmt vatten.

Fotnot: Vattenjympan hos Babygruppen kostar 995:- för 5 ggr om en timme vardera.