Många spjälsängar farliga

Konsumentverket har testat 13 spjälsängar på den svenska marknaden. Endast två klarade säkerhetskraven. Sex av sängarna dömdes ut helt.

Annons

Annons

Konsumentverket har testat 13 spjälsängar på den svenska marknaden. Endast två klarade säkerhetskraven. Sex av sängarna dömdes ut helt.

Det är höga säkerhetskrav som ställs på spjälsängar. Barn är ofta ensamma i sin spjälsäng och den går många gånger i arv till syskon eller säljs vidare. Svag konstruktion, uppstickande stolpar och felaktiga skruvar är de allvarligaste felen. Andra brister som kan orsaka olyckor är för stort avstånd mellan spjälorna, för högt högsta läge på botten och dåliga monteringsanvisning.

Fortsatt slarv

Konsumentverket har låtit Sveriges Provnings- och forskningsinstitut testa tretton spjälsängar som finns på marknaden. Senast Konsumentverket utförde en marknadskontroll av spjälsängar var för tre år sedan. Då var resultatet under all kritik. Det är därför överraskande att tillverkare och leverantörer fortsätter att slarva med säkerhetskraven.
– Syftet med årets marknadskontroll var att undersöka hur mycket säkrare spjälsängarna blivit, men resultatet är endast marginellt bättre jämfört med marknadskontrollen från 2003, säger Konsumentverkets expert, Kerstin Csiffàry.
Konsumentverket för nu en dialog med företagen om hur sängarnas säkerhet ska förbättras.

Kontrollerade barnsängar 2006

Sängar med allvarliga brister

  • Anna Eco, Happyland
  • Happy, Baby Dan Danmark
  • Nikolai, Dangarden APS Danmark
  • Ocean, Segr Sverige AB
  • Yvonne, Basson Baby, Danmark
  • 88:an, Br. Johanssons sängfabrik, Smålandsstenar

Sängar med mindre allvarliga brister

  • Classic, Modi
  • Moon Exclusive, Brio
  • Trille Nina, Segers babyhose Köpenhamn
  • Troll Bebo, Babyproffsen
  • Scandinavia, Babyproffsen

Sängar utan brister

  • Anna, Kaxholmen
  • Diktad, Ikea
Råd till dig som har en farlig säng

Ta kontakt med säljaren och:

  • be att få felet avhjälpt, eller
  • byta till annan säng – annat fabrikat/modell, eller
  • be att få pengarna tillbaka.

Om säljaren inte vidtar rättelse kan du kontakta din kommunala konsumentvägledare för att få hjälp med att lösa tvisten. Om du inte är nöjd kan du anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden ARN.

 Läs också:

 Köp en säker spjälsäng

 

Källor: Sveriges Provnings- och forskningsinstitut, Konsumentverket

Annons

Annons