Förbjud marknadsföring av onyttiga livsmedel till barn

”Barninriktade” förpackningar med onyttiga livsmedel borde förbjudas tycker 65 procent av föräldrarna i Konsumentföreningen Stockholms Föräldrajury. Och det finns gott om onyttigheter i de livsmedel som marknadsförs till barn visar en ny rapport från Konsumentföreningen Stockholm som publiceras idag.

Annons

Annons

”Barninriktade” förpackningar med onyttiga livsmedel borde förbjudas tycker 65 procent av föräldrarna i Konsumentföreningen Stockholms Föräldrajury. Och det finns gott om onyttigheter i de livsmedel som marknadsförs till barn visar en ny rapport från Konsumentföreningen Stockholm som publiceras idag.

– Många av livsmedlen med roliga figurer på förpackningarna är fortfarande för söta, för salta och har alldeles för lite fibrer. Utvecklingen mot förbättrade näringsvärdena har stannat upp, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på KfS.

– Positivt är dock att det nu för första gången kommer fram nyckelhålsmärkta produkter, en müsli och tre bröd, med roliga förpackningar. Det gillas också av Föräldrajuryn – nästan sju av tio föräldrar är positiva.

De senaste årens diskussioner om barn, mat och hälsa har gett effekt visar svaren i Föräldrajuryn. Nästan en fjärdedel av föräldrarna säger att de ger barnen mer nyttig mat i dag än tidigare. Drygt femtio procent säger att de alltid gett barnen nyttig mat. Nästan 90 procent tycker att det är bra att frågan om barns övervikt uppmärksammats i media.

För tredje året i rad korar KfS ”bäst” och ”sämst” när det gäller marknadsföring av livsmedel till barn. ”da Müsli” från Finax, en nyckelhålsmärkt müsli, utsågs till bäst i klassen, även om priset är högt jämfört med andra liknande müslisorter. Sämst är sugröret ”Sippah” med jordgubbssmak, för att det är en alltigenom onödig produkt, som dessutom vänjer barnen vid att mjölk ska smaka sött. Näst sämst är ”Danonino drickyoghurt” från Danone, en mejeriprodukt som innehåller lika mycket tillsatt socker som Coca-Cola

I jumboklassen ligger också Göteborgs kex som fortfarande inte deklarerar näringsvärde på förpackningarna. De fortsätter dessutom att vilseleda sina kunder genom att med stor text skriva ”fullkorn” på Nalle Puh kexen när de endast innehåller 12 procent fullkorn.

Totalt deltog 973 föräldrar i undersökningen om marknadsföring av livsmedel till barn som genomfördes i mars 2007.

Annons

Annons